Maatschappelijke betekenis van sporttoernooien relatief

Twee Utrechtse sportwetenschappers Frank van Eekeren en Bake van Dijk relativeren de maatschappelijke impact van grote sporttoernooien. Vooral organisatoren en politici bedienen zich van retoriek om een duur evenement als de Olympische Spelen of een WK-voetbaltoernooi te rechtvaardigen. Dat zeggen ze op de website van dub.uu.nl

Deze zomer vinden in Utrecht de Jeugd Olympische Spelen EYOF plaats, waar de onderzoekers bij betrokken zijn. Ze willen graag de opbrengst van het toernooi bepalen, Niet de economische, plat gezegd hoeveel geld het in het laatje brengt, maar de sociale, culturele en symbolische waarde. Bijvoorbeeld hoeveel kinderen daadwerkelijk door dit evenement gaan sporten en lid worden van een vereniging. Ook de HU is hierbij betrokken in krachtwijk Ondiep. (meer hierover in Trajectum, dat nu in de bakken ligt). De onderzoekers zijn vooral geïnteresseerd in het verloop, na afloop van een groot evenement en de betrokkenheid van locale sportclubs.

De Utrechtse onderzoekers benadrukken een sporttoernooi nooit een ontwikkelingsmodel kan zijn, met als primair doel kinderen aan het sporten te krijgen. Dan kan een gemeente beter inzetten op sportfaciliteiten en goede trainers en een langetermijnbeleid.

Het EYOF vindt plaats van 14 -19 juli op diverse locaties in Utrecht