Achtergrond

‘Mag ik de boter?’

De hagelslag, de appelstroop en de kaas worden uit de kast gepakt, de tafel gedekt. Even later wordt het verse brood door een paar andere SOON-ers aangevoerd en de lunch kan beginnen. Ideeën over ballenbakken, een moestuin in de binnenplaats en de nieuwe kleur verf (Twittervogelblauw) van de muur achter het keukenblok gaan over en weer – naast het gebruikelijke ‘mag ik de boter’ uiteraard.

Zo wordt er elke dag gegeten bij platform voor sociaal ondernemen SOON, dat in De Uithof, op de eerste etage van het Van Unnik gebouw haar werkplek deelt met Stichting Move en SIFE, twee loten aan dezelfde soort sociale tak. En zo mag de Utrecht Development Board het graag zien. ‘Onderneem op sociaal ondernemen!’ is de kreet waarmee het door hen ingehuurde (jonge) onderzoeksbureau Frisse Blikken de uitkomsten van een onderzoek naar sociaal ondernemerschap onder studenten en net afgestudeerden samenvat. Oftewel: sociaal ondernemen leeft enorm onder studenten in Utrecht, maar heeft wel meer stimulans en bekendheid nodig (van onderwijsinstellingen bijvoorbeeld) om te kunnen groeien. 
 
De tijden van gesubsidieerde maatschappelijke functies en puur op winst gerichte bedrijven en daartussen een grote kloof lijken voorbij. Enerzijds uit noodzaak omdat de overheid de geldkraan dichtdraait, anderzijds uit besef dat de wegwerpwijze waarop mensen met de aarde omgaan begint te kantelen. De sociaal ondernemer is geboren. En wie anders dan studenten kunnen hier gestalte aan geven? 
 
SOON heeft hierin een brugfunctie. De driekoppige organisatie koppelt bedrijven aan studenten om sociaal ondernemende projecten uit te voeren en neemt daarnaast een rol op zich in het onderwijs, zowel op de universiteit als de hogeschool. Zo is het bijvoorbeeld de bedoeling dat topstudenten van de faculteit Maatschappij en Recht straks kunnen kiezen een vraagstuk op gebied van sociaal ondernemen op te pakken, daarbij ondersteund door SOON.
 
Vierdejaars geschiedenis aan de Universiteit Utrecht (maar nu een minor rechten) Charlotte ter Braak (21) loopt inmiddels twintig uur in de week rond bij SOON. Ze deed al een project bij de Rabobank om senioren zich minder eenzaam en onbegrepen te laten voelen en is nu betrokken bij een masterclass voor jonge professionals om op informele wijze te netwerken en tegelijk een organisatieadviesbureau te voorzien van frisse ideeën. ‘Ik begreep het eerst niet zo goed: wat is het ondernemende als het wereldverbeterend is? Je moet immers wél financieel uitkomen, toch? Ze noemen mij hier ook wel de meest rechtse van het stel, haha. Inmiddels snap ik het beter, al blijf ik meer van de definitie dat je vooral de potentie van jonge mensen moet benutten.’ 
 
Over wat nu precies sociaal ondernemerschap is, worden ook de respondenten en geïnterviewden van het onderzoek van Frisse Blikken het niet helemaal eens, zowel de maatschappelijke als financiële waarde ervan worden genoemd , maar de verhouding blijft zoeken. Juist daarom is meer bekendheid en groei nodig, concluderen de onderzoekers.
 
Voor IJsbrand Straatman (25), student Social Management aan de HU Amersfoort, is SOON vooral dé plek waar hij zich nu geïnspireerd voelt om bij te dragen aan een wereld waarin zowel de aarde als de mens waarde hebben. ‘Ik weet nog niet precies waar ik heen wil, maar de energie en dynamiek die hier is, vind ik tof om bij te zijn, een omgeving om me in te kunnen ontwikkelen.’ 
 
Ook SOON zelf blijft in ontwikkeling. ‘Hoe meer impact we hebben op de maatschappij, hoe beter’, zegt Robbert Maas (27), een van de oprichters. ‘De eerstvolgende stap is dat we zichtbaarder worden: een ontmoetingsplek. Er mag wel wat leven in de brouwerij.’ Houd daarom de Roof Garden in de gaten. De Uithof zou er vanaf 6 juni zomaar een fijne, gezellige meetingpoint bij kunnen hebben.
 
Foto: Tirzah Schnater