Mannen ook schaars bij Utrechtse Verpleegkunde-opleiding

Landelijk was er al een daling te zien, maar ook op de HU daalde het aantal mannelijke verpleegkundestudenten. Carolien Sino,  directeur van het instituut Verpleegkundige studies, vindt dat jammer. Ondertussen twijfelt een van de jongens uit het eerste jaar aan zijn studiekeuze.

Landelijk gaat  in 1995  dertien procent van de hbo-diploma’s naar een man, in 2013 is dat nog maar negen procent. Vanaf 2006 gaat de daling het snelst.Dat blijkt uit cijfers die het CBS vorige week presenteerde (linkje naar vorige artikel).

Verpleegkunde heeft het imago dat het iets voor vrouwen is.  Sino zoekt daarin deverklaring. Ze schat dat het aantal studerende mannen aan de studie op de HU daalde van 20 procent naar 15 procent en dat vindt ze jammer: ‘Voor het beroep is het beter als er ongeveer even veel mannelijke als vrouwelijke verpleegkundigen zouden zijn. Dat is gezonder voor de teamsamenstellingen.’

Sam Giezeman (19), eerstejaars Verpleegkunde, sluit zich bij Sino aan. ‘Mannen denken soms net even anders dan vrouwen. Daarnaast willen sommige patiënten door vrouwen geholpen worden en sommige door mannen. Ze hebben nu minder keuzevrijheid.’ Hij is samen met nog een andere student de enige man in zijn klas.

Volgens de landelijke cijfers haken onder eerstejaars meer mannen af dan vrouwen. Sam twijfelt zelf ook: ‘Ik vind de studie leuk, maar ik vraag me af of het echt iets voor mij is,’ zegt Sam. Het feit dat er meer vrouwen Verpleegkunde studeren, heeft ook te maken met zijn twijfels. ‘Sommige dingen bespreek je alleen met mannen als mannen onder mekaar, dat mis ik nu wel eens.’

Mannen blijken wel geïnteresseerd te zijn in gezondheidszorg. Zo is de bachelor Medische Hulpverlening in zowel Rotterdam als op de HU populair onder mannen.

Foto: twee derdejaars verpleegkundestudenten oefenen bij elkaar met het aanleggen van een infuus.