Marc Veenstra winnaar verkiezing Docent van het Jaar

Marc Veenstra, docent aan de faculteit Gezondheidszorg, is de winnaar van de verkiezing van de Docent van het Jaar 2014. De publieksprijs ging naar Andrea Amoros-Espin, docent bij de faculteit Communicatie en Journalistiek.

Dat werd donderdag 22 mei bekend gemaakt aan het einde van de verkiezingsavond in een goed gevulde collegezaal aan de faculteit Economie en Management. De andere finalisten waren Joost Ansems van human resource management (faculteit Maatschappij en Recht), Lizet van Ewijk van logopedie (faculteit Gezondheidszorg) en Martin van Haastrecht van technische bedrijfskunde (faculteit Natuur en Techniek). Amoros-Espin is docent bij international communication & media.

Didactiek
Een jury, onder leiding van collegelid Jan Bogerd, beoordeelde de docenten op hun didactiek, vakkennis, relaties met de praktijk en passie voor het vak. Daarbij speelde het minicollege een grote rol maar ook een dossier met uitspraken van studenten, collega’s en leidinggevenden.

Aanvankelijk had de jury een bepaalde ranking opgesteld, maar de volgorde in de top veranderde door de presentaties ter plekke. Die van winnaar Veenstra, docent bij optometrie en orthopie, ging over het autonoom zenuwcentrum. 'Het perfecte college’, zei de juryvoorzitter. ‘Het was didactisch onberispelijk, van het juiste hbo-niveau en tegelijkertijd conceptueel en praktisch.'

Festival
De winnaar krijgt een geldbedrag van 750 euro terwijl de andere finalisten met 250 euro naar huis gaan. De publiekslieveling kan daarbij vier kaartjes voor festival deBeschaving in de zak steken. Het is de zesde keer dat de verkiezing van de Docent van het Jaar werd gehouden. Deze wordt georganiseerd door Trajectum en Studium Generale.

In de eerste ronde konden alle studenten van de hogeschool hun favoriete docent nomineren. In de tweede mochten zij stemmen op de twintig halve finalisten. De vijf docenten met de meeste stemmen gingen door naar de finale.

Zie ook de filmpjes van de finalisten

Foto: Kees Rutten