Master forensisch sociale professional van start

Bij Hogeschool Utrecht (HU) is vrijdag 6 februari de geaccrediteerde master forensisch sociale professional (FSP) gestart. Het is een primeur in onderwijzend Nederland omdat voor dit werkveld nog niet een dergelijke hbo-master bestond. Forensische zorgverleners ontfermen zich over delinquenten en hun slachtoffers.

De master kwam tot stand op verzoek van het werkveld, dat de opleiding mee heeft ontwikkeld. De inhoudelijke leiding van de opleiding ligt bij de lectoraten Werken in Justitieel Kader en Regie van Veiligheid. Docenten in de master zijn lectoren en gepromoveerde docenten van de HU en gerenommeerde gastdocenten van andere hogescholen en universiteiten. Ook zijn er via Skype colleges en discussies met Europese wetenschappers.
Sleutelrol
De masteropleiding FSP is bedoeld voor professionals in het werkveld van het justitieel kader: medewerkers bij justitiële inrichtingen, jeugdbescherming, maatschappelijk opvang, reclassering, geestelijke gezondheidszorg, forensische verslavingszorg en bij gemeenten. Zij spelen een sleutelrol bij het terugdringen van bijvoorbeeld overlast, criminaliteit, huiselijk geweld en kindermishandeling.

Bij deze master werken deelnemers aan een combinatie van sociale, pedagogische, juridische- en veiligheidskundige competenties. De opleiding behandelt in vijf modulen steeds een aspect van het forensisch sociale handelen, zoals: verantwoord beslissen, regisseren van risico en verandering, begeleiden van leerprocessen en regisseren en samenwerken in netwerken.

Politiek
Anneke Menger, lector Werken in Justitieel Kader, benadrukt dat deze beroepsgroep een grote maatschappelijke verantwoordelijkheid draagt, die goede ondersteuning verdient vanuit een publieke onderwijsinstelling. Menger: 'Zowel de beroepspraktijk als de politiek vraagt daar al jaren om. Daarom is het heel fijn dat de HU aan deze vraag tegemoet kan komen.' Volgens haar is de master een voorbeeld van een goede verbinding tussen onderwijs, onderzoek en beroepspraktijk.

De eerste groep is met een aantal van 22 deelnemers begonnen. De volgende groep start in december van dit jaar. Een groot deel van de opleiding kan modulair worden gevolgd.

Bron: HU Redactie/Meer informatie: www.cursussen.hu.nl