Kort

Mbo-ers die doorstromen moeten langere ‘bedenktijd’ krijgen

Mbo-studenten die doorstromen naar het hbo moeten een jaar de tijd krijgen om te bepalen of de opleiding wel of niet bij hen past, vindt minister Ingrid van Engelshoven (Onderwijs). Nu krijgen ze de tijd tot 1 februari in hun eerste studiejaar. De minister denkt dat deze deadline ook verschoven kan worden naar 1 september.

Als studenten in hun eerste studiejaar voor februari stoppen, hoeven ze hun aanvullende beurs of ov-kosten niet terug te betalen. Het opschuiven van 1 februari naar 1 september gaat alleen gelden voor doorstromende mbo’ers, zegt een woordvoerder. De hoop is dat er dan minder uitval is van mbo’ers die doorstromen naar het hbo. De maatregel zal op z’n vroegst vanaf het studiejaar 2022-2023 kunnen ingaan.