Nibud: mbo’ers lopen honderden euro’s mis

Een derde van de mbo-studenten krijgt geen zorgtoeslag en twee derde doet helemaal geen belastingaangifte. Dit blijkt uit het onderzoek van Nibud Mbo-onderzoek 2021 dat vandaag is gepubliceerd.

‘Als je geen zorgtoeslag aanvraagt loop je zo 1000 euro per jaar mis op je rekening’, volgens de Nibud-directeur Arjan Vliegenthart. ‘En studenten met een bijbaan krijgen bij hun belastingaangifte zo’n 180 euro terug.’

Om te voorkomen dat mbo-studenten in de financiële problemen komen, vindt Nibud het nodig om het studiefinancieringsstelsel te vereenvoudigen. Zo zouden studenten van niveau 1 en 2 de studiebeurs moeten kunnen ontvangen zonder deze aan te vragen, zoals bij de kinderbijslag.

Nibud ziet wel een daling in het percentage studenten met schulden, van 37 procent naar 28 procent. Mogelijk is de pandemie hier de oorzaak van: ook mbo’ers gaven tijdens de lockdowns minder geld uit dan in voorgaande jaren.