Mbo’ers willen eigen titel: ‘Wij werken net zo hard als andere studenten’

Foto: Pixabay

Mbo-studenten willen graag een eigen titel na het behalen van hun diploma. Het liefst zouden ze zichzelf ‘skilled’ noemen na het afstuderen.

Dat blijkt uit onderzoek van EenVandaag. 63 procent van de ondervraagde mbo-studenten vindt dat zij een titel verdienen. Een groot deel van de deelnemers aan het onderzoek (46 procent) meent dat het mbo een negatief imago heeft. Ze hebben het gevoel dat er op hen neergekeken wordt omdat ze ‘laagopgeleid’ zijn.

Zelf vinden ze dat ze er net zo hard voor werken als hbo’ers en universitaire studenten die wel een titel krijgen. ‘Bovendien zijn beroepen als metselaars, verpleegkundigen en kappers hard nodig in de maatschappij’, vinden ze.

Kabinetsplannen

Al langer wordt in Den Haag gepraat over het geven van een eigen titel aan mbo’ers. GroenLinks-Kamerlid Zihni Özdil opperde dat eind vorig jaar. Volgens onderwijsminister Van Engelshoven was die behoefte er echter niet onder studenten. Ze gaf toen al aan nog wel over het plan te willen nadenken, wanneer het tegendeel zou blijken.