Meer bussen, bredere fietspaden: De Uithof heeft het snel nodig

Foto: Kees Rutten

Nu de Uithoflijn is vertraagd, zijn er op korte termijn extra maatregelen nodig – zo waarschuwt Stichting Utrecht Science Park mede namens de HU in een brandbrief aan gemeente en provincie Utrecht. Nog meer bussen, bredere fietspaden en meer fietsenstallingen zijn op korte termijn nodig, anders loopt het helemaal vast in het Utrecht Science Park/De Uithof.

De tramlijn zou medio 2018 af zijn, maar dat is uitgesteld naar eind 2019. Ondertussen groeit De Uithof heel hard door. Voor de liefhebbers van cijfers:

• 20.000 fietsers op een dag, dat komt nu al geregeld voor in De Uithof
  • in het sciencepark werken 25.000 mensen bij 108 bedrijven en kennisinstellingen
  • er komen dagelijks ruim 50.000 studenten
  • UMC Utrecht heeft 18.000 bezoekers per dag
  • het Prinses Maxima Centrum voor kinderoncologie opent binnenkort
  • als de nieuwbouw van de HU in september opent, komen er 6000 studenten bij, aldus Stichting Utrecht Science Park

Kortom: het is al hartstikke druk, het wordt alleen maar voller en als er niets gebeurt, loopt het verkeer komend schooljaar helemaal vast. Vandaar de brandbrief van het Utrecht Science Park naar het college van B&W van de gemeente Utrecht en het college van Gedeputeerde Staten van de provincie Utrecht, ondertekend door onder andere het UMC Utrecht, Hogeschool Utrecht en de Universiteit Utrecht. Ook andere instellingen en bedrijven zoals het Prinses Máxima Centrum, RIVM, het Hubrecht Institute, Nutricia Danone, Genmab en Merus steunen de brief.

In de brief staat een lange lijst aan kortetermijnvoorstellen. Het busvervoer moet worden geïntensiveerd, over bestaande of alternatieve routes van De Uithof naar Utrecht CS én naar andere stations in de omgeving (Bunnik, de Bilt, Driebergen-Zeist). Ook voor de fiets moet meer gebeuren: met bredere en compleet nieuwe (snel)fietspaden, grotere stallingen in De Uithof, meer leenfietsvoorzieningen en betere verkeerskruisingen voor fietsers en voetgangers.

Volgens de directeur van Stichting Utrecht Science Park heeft het sciencepark een succesvol ontmoedigingsbeleid voor vervoer per auto, maar, zo zegt hij in het AD: ‘Er moeten dan wel goede alternatieven zijn en de Uithoflijn is dat voorlopig niet. Ik zou daarnaast ook graag zien dat meer studenten vanuit de stad de fiets zouden pakken in plaats van het openbaar vervoer, maar dan moeten ze de fiets hier wel kwijt kunnen.’

Ook voor de lange termijn zijn er veel maatregelen nodig. Utrecht kan niet zonder nieuwe OV-voorzieningen en nieuwe P+R’s, aldus de briefschrijvers.