Meer nieuwe leden bij studentenverenigingen

Studentenverenigingen hebben gemiddeld iets meer aanmeldingen dan vorig jaar. In Enschede en Nijmegen groeien ze het hardst, terwijl ze in Rotterdam juist wat minder eerstejaars krijgen.

Zo’n 7.500 nieuwe eerstejaars studenten hebben zich tot nu toe aangesloten bij een studentenvereniging, meldt de Landelijke Kamer van Verenigingen. Dat is twee procent meer dan vorig jaar.

Maar het verschilt per stad. Zo ziet Rotterdam het aantal aanmeldingen met dertien procent dalen, wat de LKvV aan de strengere eisen voor het bindend studieadvies wijt. Studenten denken vaak dat studeren niet goed samengaat met een studentenvereniging, maar de LKvV gelooft juist het omgekeerde: de vereniging biedt structuur, ook in de studie.

In andere steden is de toeloop enorm. Zo zag Nijmegen maar liefst 27 procent meer eerstejaars de sociëteiten binnenlopen en in Enschede ging het om twintig procent. In totaal zijn nu veertigduizend studenten lid van de 46 studentenverenigingen waar de LKvV de belangen van behartigt.

Het is nog niet bekend hoeveel eerstejaars zich dit jaar voor een opleiding in het hoger onderwijs hebben aangemeld, dus weten de verenigingen nog niet of ze in de studentenwereld terrein winnen of verliezen.