Mega-spandoek toont Museum van Onderwijsbezuinigingen

'Vind gebroken beloften terug en zie hoeveel beter je ouders het hadden in hun studententijd.'

De Landelijke Studentenvakbond gaat over twee weken demonstreren in Den Haag. De studenten openen een Museum van Onderwijsbezuinigingen om te laten zien hoe hard een ommezwaai nodig is.

Op 11 april gaan de studenten een spandoek van vijftig meter lang ophangen, ‘het langste dat we ooit hebben gemaakt’, vertelt LSVb-voorzitter Jarmo Berkhout. Dat spandoek vertelt de geschiedenis van 35 jaar Nederlandse bezuinigingen op onderwijs.

‘Vind gebroken beloften terug, zie hoeveel beter je ouders het hadden in hun studententijd en aanschouw hoe het onderwijs jaar na jaar duurder werd’, schrijft de vakbond in een aankondiging op Facebook.

Berkhout geeft een paar voorbeelden. ‘Van de verhoging van het collegegeld tot het afschaffen van de basisbeurs. We zetten alles op het spandoek en dat hangen we bij de Hofvijver.’

Hiermee wil de LSVb zijn stem laten horen nu politieke partijen onderhandelen over de vorming van een nieuw kabinet. ‘Gaan zij net zo hard bezuinigen op het hoger onderwijs als hun voorgangers of gaat hier eindelijk verandering in komen?’

Berkhout verwacht niet dat er straks tienduizenden studenten bij zullen zijn. ‘We hopen wel op een goede opkomst, maar het is vooral bedoeld als ludieke actie. We willen de politieke partijen ervan doordringen dat ze echt moeten kappen met onderwijsbezuinigingen.’

Volg ons op Instagram
Reageer!
Reageer!
Deel via...
 

2 reacties

Het is niet meer mogelijk om te reageren

  1. Wist jij dat minstens 18 van de 36 Senatoren die vóór de leenstelsel wet stemden terzelfdertijd ook een baan hadden in het Hoger Onderwijs ?

    http://www.pearltrees.com/t/freeman/analysis-studievoorschot/id13466407

    Oftewel, het geld dat zij als Eerste Kamer Senatoren uit jullie portemonnee toverden middels de aanname van die wet kwam weer naar boven borrelen in hun allereigenste institutionele vestzakjes waar zij ook als professor dan wel bestuurder reeds werkzaam waren. Handig toch — zo’n dubbele baret — tentijde van een financiële crisis ?

    – en waarom wist jij dat niet ?

    Terwijl de crème de la crème van onze (parlementaire) journalistiek hierover toch al weer bijna een jaar geleden en masse werd geïnformeerd ?

    http://www.pearltrees.com/t/freeman/analysis-studievoorschot/id13466407/item173511314

    En vraag je je nu ook af: hoe is het … mogelijk dat dwars door het hele politieke spectrum van ons zeer pluriforme bestel heen — met zijn uitbundige diversiteit aan publieke & commerciële publicatie kanalen  — deze kwestie … nog steeds geen publieke kwestie is ? Dan zie je de volgende vraag ongetwijfeld al aankomen …

    Waarom werd jou tijdens deze Tweede Kamer verkiezingen als één van die 850.000 nieuwe kiezers de mogelijkheid ontnomen om deze toch manifeste feiten mee te wegen in wat jouw ‘vrije’ keuze voor jouw favoriete politieke partij had kunnen worden ?

  2. Nederland wil graag voorop lopen in de wereld als kenniseconomie (insert eigen bron hier, zoek even op Google, want er zijn er vele). Met NL wordt hier bedoeld: werkgeversorganisaties, werknemersorganisaties, de politiek en het Nederlandse (hoger) onderwijs. Een mooi doel. Met je kennis je geld verdienen als land. Slim! Dat dit lukt, blijkt ook uit exportcijfers: ‘we’ verdienen de helft van ons geld aan het buitenland met onze hersenen (insert bron). Super, toch? Je zou haast denken dat dit ervoor pleit om nog meer hersenkracht te maken: nog meer inkomsten. We blijven imeers Nederlanders, die gek zijn op geld en (vrije) handelsgeest. Echter, studeren in dit land wordt – voor meerdere groepen – wel heel erg lastig gemaakt. Hoge studiekosten, deadlines, onzinnige regeltjes, geen vergoeding voor tweede studie maar wel ‘leven lang leren’ -> hoe dan? Laten we net als Scandinavische landen ons onderwijs gratis maken. Dit kan worden betaald door te verwachten hogere inkomsten van onze hersenen in het buitenland. Laten we nog slimmer worden met zn allen. De wereld zit er op te wachten en wil ervoor betalen.