Minister laat flexwerken aan de HU zelf over

In haar antwoord op Kamervragen over flexwerken is minister Jet Bussemaker van Onderwijs heel duidelijk: huisvesting is al sinds 1994 een verantwoordelijkheid van de hbo-instellingen zelf. Het inrichten van flexplekken hoort daarbij en ‘ik ga ervan uit dat hierover intern het gesprek wordt gevoerd’, aldus de minister.

Door Marc Janssen

De Kamervragen werden al op 8 april van dit jaar gesteld door PvdA-Kamerlid Mohammed Mohandis. Aanleiding was een artikel in NRC over de flexplekken aan de HU en de onvrede hierover, die bleek uit verschillende enquêtes.

De vraag van Mohandis was: ‘Hoe beoordeelt u de impact van deze werkwijze met flexplekken op goed personeelsbeleid en op de kwaliteit van onderwijs en goede begeleiding van studenten.’ En hij voegde daaraan toe: ‘Vindt u ook niet dat het flexwerken bij de HU zich eerder leent voor de bestuurders zelf dan voor docenten?’

Niks tegen flexwerken
Maar Bussemaker gaat er in haar antwoorden nauwelijks op in. Volgens haar meldt de hogeschool dat de medezeggenschap inspraak heeft gehad, dat er na de evaluatie een aantal zaken al zijn uitgevoerd en dat er bij de rest van de herhuisvesting nog meer verbeteringen worden doorgevoerd.

Daarnaast heeft Bussemaker niks tegen flexwerken, zolang studenten en docenten elkaar maar weten te vinden. ‘Flexplekken moeten in dienst staan van dat doel.’

Eigen verantwoordelijkheid
Overigens kwam de minister vorige week ook met de antwoorden op Kamervragen over onrust aan de HU. Ook daar verwees de minister vooral naar de eigen verantwoordelijkheid van de HU.