Minister maakt flexstuderen ook komend jaar mogelijk

De studenten die dit studiejaar meedoen met het experiment ‘flexstuderen’ kunnen dit ook in 2023/2024 blijven doen, schrijft minister Dijkgraaf aan de Tweede Kamer. Eerder werd bekend dat de regeling in september 2023 stopt, waarna onduidelijk was hoe het verder ging.

Het experiment ging in 2017 van start voor voltijdstudenten maar is daarna uitgebreid naar de deeltijd en duale varianten. Studenten betalen niet het volledige collegegeld maar rekenen per studiepunt af. Zij kunnen zo zelf het tempo van de studie bepalen. Handig voor bijvoorbeeld studenten die aan topsport doen, mantelzorger zijn of een eigen bedrijf hebben.

De HU reageerde eerder verrast op het stoppen van het experiment. Zo’n achthonderd studenten van de hogeschool doen eraan mee. Flexstudenten moeten straks wel het volledige collegegeld betalen maar krijgen een deel terug. De minister wil flexstuderen voor iedereen mogelijk maken. Een wettelijke regeling moet in 2025/2026 ingaan.