Plotseling einde aan pilot flexstuderen ‘verrast’ de HU

Foto: Femke van den Heuvel

De HU zegt ‘verrast’ te zijn door de aankondiging dat het landelijk experiment flexstuderen stopt per september 2023. Studenten kunnen in dit experiment per studiepunt betalen in plaats van het volledig collegegeld. Aan de HU doen hieraan 800 studenten mee.

Met ingang van 2017 ging een experiment van start waarbij studenten zelf het tempo van studeren konden bepalen. Zij betaalden dan niet het volledige collegegeld maar per studiepunt (met een minimum van 15 punten). De pilot is vooral bedoeld voor studenten die zich bezighouden met bestuurswerk, topsport, een eigen bedrijf of zorgtaken.

De proef liep bij enkele hogescholen en universiteiten tot september 2023. De Tweede Kamer vroeg al een paar jaar terug om dit flexstuderen-experiment voor iedereen mogelijk te maken. De minister leek daar wel oren naar te hebben. Maar volgens een mededeling van de Vereniging Hogescholen (VH) schuift minister Dijkgraaf dit plan nu voor zich uit.

Geen officiële brief

Behalve de mededeling van de VH heeft de HU nog geen officiële brief ontvangen van de minister waarbij dit besluit wordt meegedeeld en uitgelegd. Dat vertelt Michael van der Vliet, beleidsmedewerker van de Dienst Onderwijs, Onderzoek & Studentenzaken (OO&S). ‘Het is dus nog niet mogelijk om hier een reactie op te geven’, zegt hij. Het is ook onbekend wat de gevolgen zijn voor studenten die nu meedoen met de pilot.

De HU startte in 2017 met veertig voltijdstudenten bij de opleidingen Social Work, Small Business and Retail Management en Creatieve Therapie (nu Vaktherapie). Het jaar erna was er plek voor 500 studenten van meerdere opleidingen. Later werd flexstuderen ook mogelijk in de deeltijd en duale varianten.

Het experiment is begonnen bij twee hogescholen (waaronder de HU) en drie universiteiten. Daarna kwamen er enkele hogescholen en Universiteit Utrecht bij, schrijft DUB. Deze instellingen hebben allemaal erop aangedrongen om zo snel mogelijk een besluit van de minister te mogen ontvangen.