Ministerie zwijgt over gat op begroting

Er zit een gat in de begroting van OCW, meldt minister Jan Kees de Jager van Financiën. Maar daar wil zijn collega André Rouvoet nog niets over zeggen.

Demissionair minister Jan Kees de Jager (CDA) zei zondag in het programma Buitenhof dat het Rijk een tegenvaller van iets meer dan twee miljard euro moet opvangen en dat het kabinet ’toch nog fors moet ingrijpen, ook in deze demissionaire periode’. Op maandag, tijdens een CDA-bijeenkomst, zei hij volgens het ANP dat het tekort zelfs tegen de 2,5 miljard euro loopt. Vooral kinderopvang en zorg kosten meer dan voorzien.

De grootste tegenvaller bedraagt één miljard euro, zegt een woordvoerder van het ministerie van Financiën. Maar die zit volgens haar niet bij OCW. Hoe hoog het OCW-tekort precies is, wil zij niet melden. ‘Dat is aan het departement zelf.’

Het ligt kennelijk gevoelig, want het ministerie van OCW reageert geprikkeld op de vraag om nadere toelichting. ‘Daar doen we geen mededelingen over’, aldus een woordvoerder. ‘Het is gebruik dat we pas in de voorjaarsbegroting op de precieze cijfers ingaan. Dat is keurig afgestemd met de minister.’

Tot die tijd blijft het dus speculeren. Is het tekort ‘slechts’ vijfhonderd miljoen? Negenhonderd miljoen? De Jager wil dat OCW zijn ‘eigen broek’ ophoudt, dus de volgende vraag is waar het geld vandaan moet komen.

Dit voorjaar wil de demissionaire regering ook de bezuinigingsvoorstellen van de diverse ministeriële werkgroepen naar de Tweede Kamer sturen. Grote kans dat het mes sowieso al in de kinderopvang zal worden gezet. De begroting van OCW omvat voor 2010 in totaal 36,5 miljard euro aan uitgaven en twee miljard euro aan inkomsten.