Mogelijk tweede tramlijn naar De Uithof

Er komt mogelijk een tweede tramlijn van het station Utrecht CS naar De Uithof. Gemeente, provincie en het rijk verkennen de mogelijkheid voor een trambaan door het centrum van de stad.

Dat meldt het AD/Utrechts Nieuwsblad van woensdag 1 oktober. De tweede tramverbinding met De Uithof zou dan wellicht over de busbaan van lijn 28 (voorheen 11) lopen: van het station via de Neude, Biltstraat, Rijnsweerd naar De Uithof. De tramlijn die momenteel wordt aangelegd via stadion Galgenwaard, kan de toestroom van bezoekers op termijn niet aan. Die moet in 2018 gaan rijden.

Bereikbaarheid
Een tweede tramlijn zou de bereikbaarheid van de binnenstad en De Uithof sterk verbeteren. Het aantal gebruikers van De Uithof stijgt de komende jaren door onder meer de komst van de faculteit Natuur en Techniek, het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu en het Prinses Máxima Centrum voor Kinderoncologie.

Het opstellen van een verkenning naar deze mogelijkheid is nodig om in de periode 2020-2028 subsidie te kunnen krijgen van het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Uit eerder onderzoek blijkt dat de talloze bussen door de binnenstad de doorvoer van het verkeer verstoppen.

Illustratie: gemeente Utrecht