MPabo: combinatie Pabo en master Educational Sciences

Studenten die les willen geven op een basisschool en geïnteresseerd zijn in wetenschap kunnen terecht bij de MPabo. Vanaf september kunnen zij een studie combineren aan een Pabo aan de HU en de master Educational Sciences aan de Universiteit Utrecht (UU), schrijft HUOntwikkelt.

Na het afstuderen krijgen zij een masterdiploma en de bevoegdheid om les te geven in het basisonderwijs. Het initiatief moet het lerarentekort helpen te bedwingen. Deskundigen zien dat er op scholen behoefte is aan leraren met een academische achtergrond.

De MPabo is een variant op de academische pabo, ofwel Academische Lerarenopleiding Primair Onderwijs (ALPO). Die is in 2008 aan de HU gestart en combineert een studie aan de Pabo en de bachelor Onderwijskunde aan de UU. Veel andere steden volgden het voorbeeld van de HU.