Na grote hack HAN ook psychische problemen studenten openbaar

Bij de grote hack van Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) zijn vorige maand ook medische gegevens van ruim 2000 studenten buitgemaakt, zo bleek maandag. In die gegevens stond ook of ze psychische problemen hebben, meldt RTL nieuws.

Daarnaast zijn ook 407 burgerservicenummers, 183 paspoort-of ID-nummers, 4381 leesbare wachtwoorden en 5194 versleutelde wachtwoorden in criminele handen gekomen.

In totaal hebben de hackers ruim 530.000 unieke e-mailadressen gestolen, zo meldt de hogeschool op zijn website, samen met namen, woonadressen en 06-nummers van (oud-)studenten.

De hacker vroeg vier bitcoins aan losgeld, omgerekend zo’n 156.000 euro, zo blijkt uit een afpersmail. De HAN weigerde dat bedrag te betalen. Daarop besloot de hacker, die onder de naam ‘masterballz’ opereerde, de gestolen data te publiceren.