Na het schietincident: alle geplande activiteiten gaan door

Foto: Femke van den Heuvel

Naar aanleiding van het schietincident bij het 24 Oktoberplein in Utrecht besloot de hogeschool tot extra toezicht bij de ingangen van alle panden. Vandaag gaan alle geplande activiteiten door.

Dat geldt voor alle activiteiten op het gebied van onderwijs, onderzoek en overige evenementen. Ook de open avond gaat door. Vandaag is er nog wel sprake van preventief toezicht bij de hoofdingangen, in verband met ‘mogelijke onaangekondigde media-aandacht en om het onderwijs en onderzoek gewoon door te kunnen laten gaan’. De overige ingangen blijven om die reden vooralsnog gesloten.

Het 24 Oktoberplein dinsdagochtend / Foto: Evie Westland

Gisteren meldde het college van bestuur vanaf 17.00 uur alle (onderwijs-)activiteiten voor de maandag te staken. Dit vanwege de bereikbaarheid van de onderwijslocaties en de onzekere veiligheidssituatie op dat moment. Ook bleef het advies om niet naar het Utrecht Science Park te komen.

De mededelingen werden per intercom omgeroepen in de gebouwen. Daarnaast kregen medewerkers en studenten per mail hetzelfde bericht.

Een aantal uren luidde het advies om vooral binnen te blijven. Mensen werden niet zomaar toegelaten tot de gebouwen, maar alleen met een HU-pas. Dat advies verviel om half 5.

Andere gebouwen en bussen

Het U-OV had gedurende de dag tijdelijk al het busvervoer in Utrecht stilgelegd. Inmiddels is dat ook weer op gang gekomen. Ook de trams rijden weer.

Bij de universiteit moesten studenten en medewerkers ook binnen blijven, zo meldt DUB. Het UMC Utrecht meldt dat er  een speciaal telefoonnummer is voor verwanten van eventuele slachtoffers: 088 – 756 99 88.