Niet loten met Belgische acht

Een Nederlandse scholiere die in België met hoge cijfers slaagde voor haar schoolexamen, had in Nederland zonder meer moeten worden toegelaten tot de studie geneeskunde.

De studente werd in de zomer van 2010 uitgeloot, terwijl ze een gemiddeld een 8,8 als eindexamencijfer had. Ze was ingedeeld in lotingsklasse C, bedoeld voor scholieren met een Nederlands vwo-diploma die een eindexamencijfer tussen de 7 en 7,5 scoorden. Onterecht, vond ze. Met meer dan een acht gemiddeld zou ze – net als scholieren met een Nederlands diploma – recht hebben op directe toelating.

De Raad van State geeft haar nu gelijk. Het huidige systeem benadeelt buitenlandse scholieren met hoge cijfers en bevoordeelt degenen die juist lage cijfers haalden. Een oplossing zou zijn om een ‘generieke vergelijking’ te maken tussen de buitenlandse examencijfers en het Nederlandse vwo-diploma, aldus de Raad. Bij twijfel kan er dan naar individuele resultaten worden gekeken. Het ministerie had aangevoerd dat dit ‘praktisch niet uitvoerbaar’ is.