4000 man op deBeschaving

Vierduizend bezoekers kwamen afgelopen zaterdag af op festival deBeschaving in de Botanische Tuinen in De Uithof. ‘Een goede prestatie’, zegt directeur Andre Baars.

Zeker gezien de concurrerende evenementen op dezelfde dag, zoals Rockin’ Park (Nijmegen) en Awakenings (in de buurt van Amsterdam), aldus Baars. Er was voor deBeschaving begroot op 4500 bezoekers. Halverwege mei verlaagde de organisatie de ticketprijs met 15 euro (van €37,50 naar €22,50). Een slimme zet, zegt Baars achteraf, andere festivals gingen ook flink stunten.

Baars werkt graag actief samen met de onderwijsinstellingen in De Uithof: de Universiteit Utrecht en Hogeschool Utrecht. ‘Hiermee zijn we vorig jaar begonnen en je ziet nu al dat het een paar stapjes verder is.’ Het liefst ziet hij een geformaliseerde educatiefunctie voor studenten van de UU en HU, onder de naam ‘Academy’.

In het advies van een commissie aan de gemeente Utrecht kreeg het festival vorige maand de kritiek dat het geen eigen gezicht heeft. Baars: ‘Zeg maar gerust dat we compleet afgebrand werden.’ Het festival kreeg van de commissie een negatief subsidieadvies. Baars legt de kritiek naast zich neer. ‘Ik zou graag subsidie ontvangen, maar ben er niet van afhankelijk. We zijn uit de kosten, maar voor de ontwikkeling van het festival is het wel goed samenwerking te blijven zoeken.’

Volgend jaar verwacht hij weer een editie van festival deBeschaving neer te zetten in de Botanische Tuinen van De Uithof. Zijn wens: een meerdaags festival.