Academische pabo in Leiden en Rotterdam

De academische pabo in Utrecht krijgt steeds meer navolging. Ook de Universiteit en de Hogeschool Leiden gaan er in september een openen. Ze willen vijftig tot 75 superonderwijzers per jaar opleiden.

De studie is toegankelijk voor vwo’ers en voor hbo’ers met een propedeusediploma. Net als in Utrecht volgen ze de pabo-opleiding en de universitaire opleiding pedagogische wetenschappen. Afgestudeerden ontvangen een hbo- en een academisch bachelordiploma. Het pabo-gedeelte van de opleiding kan worden gevolgd bij de Hogeschool Leiden of op haar Rotterdamse locatie, de Pabo Thomas More.

De academische pabo’s voorzien in een groeiende behoefte aan hoger opgeleide leerkrachten. Ook Groningen en Amsterdam hebben plannen. De Hogeschool van Arnhem en Nijmegen en de Radboud Universiteit mikken nog hoger: daar gaat volgend collegejaar een academische pabo op masterniveau van start. In vijf jaar behalen studenten naast hun pabo-diploma een universitaire mastertitel in pedagogiek en onderwijskunde.