Academische pabo selecteert aan de poort

Studenten die de ‘academische pabo’ willen volgen, worden vanwege het ‘veeleisende karakter’ van het programma aan de poort geselecteerd. Ze moeten onder meer een motivatiebrief schrijven en de verplichte rekentoets al van tevoren halen.

De ‘academische lerarenopleiding primair onderwijs’ is een initiatief van de Universiteit Utrecht en Hogeschool Utrecht. Het programma begint in september, wordt aan beide instellingen verzorgd en is toegankelijk voor vwo’ers en voor pabo-studenten die hun propedeuse hebben behaald. De belangstelling voor de nieuwe opleiding zal naar verwachting te groot zijn voor de vijftig beschikbare plaatsen.

De vierjarige dubbelopleiding voorziet volgens de initiatiefnemers in een groeiende politieke en maatschappelijke behoefte aan onderwijzers met academische kennis en vaardigheden. Al in haar nieuwjaarsspeech noemde Yvonne van Rooy, collegevoorzitter van de Universiteit Utrecht, het een universitaire verantwoordelijkheid om er voor te zorgen dat meer leraren academisch worden opgeleid.

Geri Bonhof, collegevoorzitter van Hogeschool Utrecht, sluit zich daarbij aan: ‘Met deze nieuwe academische lerarenopleiding stellen we vwo-studenten die een academische route willen volgen, in staat om echt voor de klas te gaan staan. Dat is een waardevolle aanvulling voor scholen in het basisonderwijs.’ (HOP)