Actievoerders blijven de nacht in bezet gebouw

De studenten en schoonmakers die een deel van een gebouw van de Universiteit Utrecht (UU) bezetten, blijven er de nacht doorbrengen. Zij beëindigen hun actie in het Ruppertgebouw in De Uithof om 11.00 uur dinsdagochtend.

Dat zijn de actieleiding en de UU overeen gekomen, meldt de universiteit in een verklaring. De actievoerders kunnen daarna tot 16.00 uur op een terrein van de universiteit verder demonstreren. Het onderwijs in het pand aan de Leuvenlaan kan om 13.00 weer van start gaan.

Zo’n duizend tot tweeduizend schoonmakers en enkele tientallen studenten bezetten maandagochtend een deel van het universiteitsgebouw. De schoonmakers staken al enkele maanden tegen de slechte arbeidsomstandigheden en de studenten protesteren tegen maatregelen in het hoger onderwijs, zoals de langstudeerboete.

De universiteit ‘betreurt’ dat juist de UU als doelwit van de actie is uitgekozen, ‘juist omdat de Universiteit Utrecht als eerste universiteit de “Code Verantwoordelijk Marktgedrag schoonmaak- en glazenwasssersbranche” heeft ondertekend’.

Vanavond organiseren de bezetters een 'solidariteitsfeest' dat voor iedereen toegankelijk is.