Animo voor pabo daalt flink

Landelijk is de animo om aan de pabo te studeren tien procent minder dat het vorig jaar, zo blijkt uit de vooraanmeldingen van het centraal bureau aanmelding en plaatsing (CBAP) van de IBGroep. Dit aantal kan overigens een slag anders liggen ten aanzien van de feitelijke inschrijvingen, maar het geeft wel een trend aan.
Volgens woordvoerders van de HBO-Raad zou de daling kunnen komen door de negatieve publiciteit aan het eind van vorig schooljaar. Toen bleken veel pabo-studenten te struikelen over de verplichte landelijke rekentoets.
Ook voor de pabo van de HU meldde zich tien procent minder studenten bij het CBAP dan het voorafgaand jaar. Opmerkelijk is dat de daling wordt veroorzaakt door een terugval bij de deeltijders. Daar meldden zich nu 65 studenten,  tegenover een kleine honderd vorig jaar: een verschil van 34 procent, veel hoger dan de landelijke cijfers. Daar staat tegenover dat de aanwas van voltijdstudenten bij de pabo van de HU nagenoeg gelijk blijft (rond de 210), terwijl de cijfers landelijk kelderen. (GR)