Avans-voorzitter treedt terug

Voorzitter Harrie Koopman van Avans Hogeschool stopt volgend jaar als voorzitter van de Brabantse instelling. Hij heeft dan veertien jaar aan het roer van Avans en daarvoor de Hogeschool Brabant gestaan.

Dat heeft Avans afgelopen vrijdag laten weten. Dit jaar wordt in Tilburg en Breda nieuwbouw opgeleverd waarvoor Koopman (1947) verantwoordelijk was, waardoor een natuurlijk moment ontstaat om te stoppen.

Koopman was bestuurder van de Hogeschool Utrecht en werd in 1995 collegevoorzitter van de Hogeschool West-Brabant, die in 1997 opging in de Hogeschool Brabant. In 2004 fuseerde de instelling met de Hogeschool ’s-Hertogenbosch tot Avans Hogeschool, die in Zuid-Nederland concurreert met Fontys Hogescholen.

Onder Koopman bond Avans ook de strijd aan tegen het ministerie van OCW. Dat gaf de instelling een boete van 21 miljoen euro in de zogenaamde hbo-fraude; de Hogeschool Brabant was een van de instellingen die via een speciale constructie Vlaamse studenten voor rijksbekostiging opgaf, terwijl zij nooit echt college volgden aan de instelling. De kwestie is nog altijd onder de rechter.

Nieuwssite punt.avans.nl meldt overigens dat Koopman na maart volgend jaar op projectbasis voor Avans actief blijft. ‘Even uitlopen’ noemt de bestuurder dat. (HOP)