Bedrijfsleven wil meer studentenstops

Het bedrijfsleven blijft erbij: de ene studie is de andere niet. De overheid zou belangrijke opleidingen moeten steunen, en andere moeten afremmen als ze niet genoeg bijdragen aan de welvaart.

Het bedrijfsleven wil de komende jaren anderhalf miljard euro investeren in de kenniseconomie, maar daar moet wel iets tegenover staan. Ze willen snel tot zaken komen met het ministerie, dat op zijn beurt ruim twee miljard heeft gereserveerd voor het innovatiebeleid. In februari zouden de eerste knopen al moeten worden doorgehakt, vinden de bedrijven.

Het kabinet wil graag belangrijke sectoren van de kenniseconomie aanjagen, zoals life sciences, energie, chemie en tuinbouw. Bedrijfsleven, universiteiten en onderzoeksfinanciers moeten daartoe de handen ineen slaan, aldus het kabinet. Daarom zijn er vorig jaar zogeheten ‘topteams’ geformeerd die plannen moeten maken voor deze samenwerking.

De voorzitters van deze topteams hebben nu een brief gestuurd aan minister Verhagen van Innovatie. Onderwijs en wetenschap moeten zich meer naar de wensen van de ondernemingen voegen, schrijven zij. 'We kunnen het ons niet permitteren om in het onderwijs er vanuit te gaan dat iedere opleiding dezelfde bijdrage levert aan de arbeidsmarkt en welvaart.'

Dat schreven ze vorig jaar in juni ook al, maar ze blijven erop hameren. Hogescholen en universiteiten zouden zich moeten richten op opleidingen die van belang zijn voor de 'Nederlandse samenleving en welvaartsontwikkeling'. Technische opleidingen dienen een voorkeursbehandeling te krijgen boven andere opleidingen.

De voorzitters denken niet alleen aan selectie aan de poort en verschillen in collegegeldtarieven, maar ook aan een studentenstop voor 'opleidingen met een beperkt arbeidsmarktperspectief'. Ze noemen geen voorbeelden.

In zijn reactie op de brief houdt minister Verhagen van Innovatie de kaarten aan de borst, maar hij schrijft wel dat meer jongeren enthousiast gemaakt moeten worden voor technisch onderwijs, 'bijvoorbeeld door het geven van baangaranties aan jongeren die definitief voor deze sectoren kiezen'.

Verder prijst Verhagen de voorzitters van de topteams: 'Juist in een economisch lastig klimaat is dat een krachtig en hoopgevend signaal. Terecht geven de boegbeelden aan dat investeren in duurzame economische groei de enige manier is om weg te komen uit de recessie.'