Nieuws

Begeleiding beginnende docenten kan beter

Beginnende leraren geven een 6,6 voor de ondersteuning die
ze krijgen. Werk aan de winkel dus voor de oudere docenten die minister
Plasterk wil inzetten als coach.

Veertig procent van de startende docenten op de basisschool
en in het voortgezet onderwijs vindt dat er onvoldoende tijd wordt vrijgemaakt
voor hun begeleiding en dat er te weinig lesbezoeken zijn. Ze willen meer
ondersteuning, vooral bij het voeren van gesprekken met ouders en met moeilijke
leerlingen.

Dat blijkt uit de Loopbaanmonitor onderwijs 2007, een
onderzoek naar de arbeidsmarktpositie van ruim 8500 afgestudeerde leraren.
Minister Plasterk liet eerder weten dat hij oudere docenten wil inzetten om de
begeleiding van startende docenten te verbeteren. Hij is in onderhandeling met
de vakbonden om docenten van 52 jaar en ouder straks niet langer extra vrije
dagen te geven, maar hen als coach te laten fungeren. (HOP)