Bouw HU Amersfoort stilgelegd

De nieuwbouw van HU Amersfoort aan de Amsterdamseweg is donderdagochtend 6 november stilgelegd door onderaannemer Vink. Het personeel van Vink verscheen niet op de bouwplaats.

Vink uit Barneveld is met de bouw gestopt en heeft de bouwplaats afgesloten omdat de hoofdaannemer Burgfonds achter zou lopen met betalingen. Daarbij beroept Vink zich op zijn retentierecht (beslag op goederen leggen als betalingsdrukmiddel) totdat de betalingen zijn verricht.

Het bouwbedrijf legt de funderingen van het aankomende schoolgebouw, dat ruimte gaat bieden aan 4000 studenten. Nu de bouw van de fundering stil ligt kunnen andere bouwbedrijven niet verder gaan met de oplevering.

De Hogeschool Utrecht is verbaasd over de actie omdat een beroep op het retentierecht is uitgesloten, zo is contractueel vastgelegd met Burgfonds. ‘Wij hopen erop dat hoofdaannemer Burgfonds en onderaannemer Vink snel tot een oplossing komen. We hebben alle vertrouwen in de oplevering van juni 2009. Daar blijven wij aan vast houden’, aldus woordvoerder Floris Ran.

Hoe lang de bouw stil komt te liggen is niet duidelijk.