College: liefde op het eerste zicht

Voor de tweede keer op rij werd de Christmas Lecture op de HU georganiseerd. Dit maal stond Geertjan Overbeek in de schijnwerpers om een minor te presenteren. Onderwerp: speeddating en evolutie.

Op de faculteit Educatie in het auditorium werd onder luid ahhh-geroep van de ruim dertig studenten de minor over liefde begonnen. Overbeek, ontwikkelingspsycholoog en universitair hoofddocent aan de Universiteit Utrecht, vertelde over zijn speeddate onderzoek. Centraal in zijn onderzoek stond de vraag of de fysieke aantrekkingskracht het eerste is waar mensen naar kijken bij hun toekomstige wederhelft.  Of het dus liefde op het eerste zicht is.

Via een eigen opgericht speeddatingbureau genaamd Matchmakers ging Overbeek op zoek naar kandidaten voor zijn onderzoek. Hij zocht en vond. Via een geïmproviseerde datingruimte, het barlab, en een speeddating sessie bij het Openluchtmuseum verzamelde hij zijn resultaten bij elkaar. Resultaat: we kijken toch echt eerder naar de looks dan naar eigenschappen tijdens het speeddaten. Maar persoonlijkheid speelt ook een hoofdrol in latere dates. Overbeek gelooft dan ook dat het partnerselectieproces een tweetraps model is. Na het checken komt het elkaar leren kennen, wat verder bepaald of het een match made in heaven is.

Het onderzoek heeft naast deze conclusie ook bruiloften en een baby opgeleverd. De trouwkaarten blijven na een jaar nog steeds binnenstromen.

Benieuwd naar het college? De les is opgenomen en komt samen met de powerpoint op sharepoint te staan.