College: meer ruimte voor de docent

Docenten moeten meer verantwoordelijkheden krijgen en opleidingen dienen communities te zijn waar een dialoog plaatsvindt. Enkele plannen gaan in de ijskast.

Dat vormt de essentie van de reactie van het college van bestuur op het rapport van de commissie Gispen, die vrijdag 16 december op de interne site is gepubliceerd. De commissie nam het reilen en zeilen van de HU onder de loep naar aanleiding van de lage plaats van de hogeschool in de Keuzegids Hoger Onderwijs. Afgelopen juni verscheen een kritische analyse met tal van aanbevelingen.

Een centrale plaats in het antwoord van het college vormt het programma ‘Focus op onderwijs in de professionele ruimte’. Tussen de zes en twaalf docententeams (minimaal één per faculteit) gaan experimenten uitvoeren die het onderwijs en de studenttevredenheid moeten verbeteren. Docenten zijn min of meer vrij in de keuze waarop zij dit willen aanpakken. Wel worden de verrichtingen en het effect ervan gevolgd. De proeven starten in januari 2012. Er is een bedrag van 250.000 euro voor gereserveerd.

De commissie Gispen stelde dat een opleiding een community van studenten en docenten moet zijn, wat het college omarmt. Dialoog en binding zijn hier de sleutelwoorden. Studeren mag daarbij niet vrijblijvend zijn, zegt het college. ‘Ook van hem of haar wordt een constructieve inbreng gevraagd: de opleiding hoort voor de student op de eerste plaats te komen.’ Docenten moeten studenten vragen actief mee te doen aan de verbeterinitiatieven. De komende maanden zullen zij erbij betrokken worden.

Een van de kritiekpunten van de commissie Gispen was verder dat het college te veel veranderingen wil. Daarom worden de ambities op enkele punten bijgesteld. Op het gebied van internationalisering bijvoorbeeld. Het uitbouwen van Engelstalige opleidingen en de werving van buitenlandse studenten heeft ‘geen prioriteit’. En de internationale samenwerking beperkt zich voornamelijk tot Europa.

Het college is het eens met de suggestie van Gispen dat de hiërarchie en de rol van het management binnen de HU tegen het licht moet worden gehouden. ‘Het accent moet komen te liggen op de dialoog. Naar het oordeel van het college moet daarbij de rol van het bij een opleiding betrokken team of de bij een opleiding betrokken teams worden versterkt.’ De uitkomsten van het programma ‘Focus op onderwijs in de professionele ruimte’ moet in het jaar 2012 leiden tot besluiten hierover.