College Tour met Holleeder op universiteit

De opnames van College Tour met Willem Holleeder vinden plaats in een gebouw van de Universiteit Utrecht, waarschijnlijk het Educatorium.

De universiteit is daartoe benaderd door omroep NTR, meldt het digitaal universiteitsplatform DUB. Aanvankelijk was een gebouw van de faculteit Geneeskunde in beeld maar het UMC Utrecht verleende geen toestemming. In College Tour interviewt Twan Huys spraakmakende gasten uit binnen- en buitenland. Studenten vormen het publiek en kunnen vragen stellen.

Het interview met Holleeder is omstreden. Sommigen vinden dat College Tour geen podium aan criminelen moet bieden. Presentator Twan Huys zei op Radio 1 Holleeder als gast verdedigbaar te vinden omdat hij jarenlang de misdaadscene heeft vertegenwoordigd in de kranten.

Het college van bestuur van de universiteit doet geen uitspraak over de inhoud van het programma. ‘Deze universiteit heeft debat hoog in het vaandel staan’, meldt het in DUB. ‘In dit programma draait het om het debat en de kritische vragen van studenten. Het is een journalistiek programma en het is aan de omroep wie zij uitnodigt.’

De opnames vinden 11 oktober plaats maar het is niet meer mogelijk om aan te melden voor een plaats op de publieke tribune. Holleeder heeft enkele jaren vastgezeten vanwege afpersing en mishandeling. Eind januari kwam hij vervroegd vrij. Hij schrijft sinds kort een column in Nieuwe Revue.