Désirée Majoor keert terug naar de kunstacademie

Désirée Majoor, directeur van de faculteit Communicatie en Journalistiek, vertrekt naar de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht (HKU). Per 1 september treedt ze aan als vicevoorzitter van de kunstacademie.

De HKU is voor Marjoor geen onbekend terrein. Van 2000 tot 2006 werkte ze als voorzitter van de faculteit Theater, waarna ze directeur van de FCj werd. Als vicevoorzitter van de zelfstandige kunstacademie maakt ze een carrièremove naar een hoger bestuurlijk niveau. Maar daarnaast ‘lonkt’ de terugkeer naar de kunst en cultuur, meldt ze in een verklaring op de interne site Sharepoint.

Het college van bestuur betreurt het vertrek van Majoor. Ze profileerde de hogeschool op het gebied van de creatieve industrie door samen te werken met andere hogescholen en partijen binnen Utrecht. Vanuit haar nieuwe functie kan ze een actieve bijdrage blijven leveren aan de ontwikkeling van de creatieve industrie in Utrecht, stelt het college.

Dick Jongkind, directeur van de Gemeenschappelijke Diensten van de HKU, zal op hetzelfde moment toetreden tot het college van bestuur. In november vorig jaar begon directeur Jules van de Vijver, afkomstig van de kunstacademie van Avans Hogeschool, als directeur.

De HKU telt bijna vierduizend studenten en bestaat uit de faculteiten Beeldende Kunst en Vormgeving, Muziek/Het Utrechts Conservatorium, Theater, Kunst, Media & Technologie en Kunst & Economie. De hogeschool heeft vestigingen in Utrecht, Hilversum en Amersfoort.

Foto: Désirée Majoor spelt tijdens de jaaropening in 2010 de HUgenotenprijs op aan docent Bob Cruijsberg