Deeltijd en masters onder de loep

Het aanbod van deeltijdstudies, masters en commerciële cursussen komt ter discussie te staan. Dat is een van de aanbevelingen van de programmagroep Leven Lang Leren.

‘We zijn bezig een set van criteria te ontwikkelen op basis waarvan keuzes worden gemaakt in het opleidingenaanbod’, zegt Pieter Cornelissen, directeur van de programmagroep.

Ook wordt overwogen om de curricula van de deeltijd en masters op te bouwen uit modules. Die modules kunnen eventueel ook als aparte cursussen in het contractonderwijs aangeboden worden.

De HU telt meer dan 70 deeltijdopleidingen (inclusief de duale varianten), ruim 30 masters en zo’n 650 cursussen en trainingen in de vorm van contractonderwijs. De inkomsten hieruit vormen een substantieel deel van de totale hogeschoolbegroting. ‘Toch zie je dat de HU zich nog vooral richt op voltijd bachelorstudenten’, meent hij.

Meer over Leven Lang Leren in Trajectum nr 6: donderdag 24 november in de bakken en online