Deeltijd moet flexibeler

De deeltijdopleidingen en commerciële cursussen van de HU zullen in de nabije toekomst flexibeler worden.

Dat is de kern van het rapport van de programmagroep Leven Lang Leren (LLL), goedgekeurd door het college van bestuur. De HU wil komen tot een aanscherping van het beleid om de kwaliteit van de deeltijdbachelors, –masters en kortere cursussen te verhogen. Daardoor moet het dalend aantal studenten tot staan gebracht worden. De programmagroep beveelt aan dat er bij elke opleiding intakegesprekken plaatsvinden en dat elk onderdeel wordt afgesloten met een certificaat.

De bedoeling is verder om elke cursus af te ronden door zogenaamde leerwegonafhankelijke toetsing: de student kan tentamens maken zonder het onderwijsprogramma te hebben gevolgd. Ook moet de didactiek zijn afgestemd op werkende studenten. De contacttijd wordt geconcentreerd op voor hen geschikte momenten. Het aanbod zal in nauwe samenwerking met de beroepspraktijk worden ontwikkeld.

Het voorstel is om de uitvoering van de LLL-opleidingen te beperken tot twee plekken in De Uithof. ‘Door concentratie van de lesplaatsen is het beter mogelijk om de voorzieningen, zoals openingstijden, catering en de kwaliteit van de lokalen, toe te spitsen op deze studenten’, zegt Pieter Cornelissen, directeur van de programmagroep LLL. Definitieve besluitvorming hierover vindt plaats binnen het kader van het huisvestingsbeleid van de HU.

Er komen strengere eisen voor docenten: zij dienen minimaal een master te hebben, geschoold te zijn in volwassendidactiek en kennis en ervaring te bezitten van de beroepspraktijk. Voor docenten van buiten komt een nieuw concept van ‘verbonden docenten’. Zij kunnen dan bijvoorbeeld participeren in onderzoek en meewerken aan onderwijsvernieuwing.

Lees ook het interview met Pieter Cornelissen in Trajectum nummer 14: donderdag 12 april in de bakken op de HU