DUO betrapt frauderende Utrechtse studenten

De DUO-controle op fraude met de basisbeurs voor uitwonenden blijkt effectief: van 25 Utrechtse studenten die vorig jaar huisbezoek kregen, bleken er 23 nog bij hun ouders te wonen.

De studenten woonden in de wijk Kanaleneiland, meldt de gemeente Utrecht. Ze hebben geluk dat ze niet dit jaar zijn betrapt. Ze hoefden alleen een deel van de beurs terug te betalen, maar kregen nog geen boete.

Studenten riskeren sinds 1 januari forse boetes als ze nog bij hun ouders wonen, maar zich bij de gemeente op een ander adres inschrijven. Een student die één jaar fraudeert krijgt ongeveer tweeduizend euro te veel. Wordt hij betrapt, dan moet hij drieduizend euro terugbetalen aan DUO. Wie opnieuw in de fout gaat, betaalt dubbel terug, verliest het recht op studiefinanciering en riskeert strafrechtelijke vervolging.

DUO doet samen met gemeenten onderzoek naar fraude met de uitwonendenbeurs. Ambtenaren voeren controles uit op basis van een ‘risicoprofiel’. Het gaat om studenten die bijvoorbeeld opvallend dicht bij hun ouders wonen, of juist ver van hun onderwijsinstelling terwijl hun ouders dichterbij wonen. Als blijkt dat een student niet woont op het adres dat hij aan de gemeente heeft doorgegeven, wordt dat aan DUO doorgegeven.

Naar schatting kost deze fraude de staat momenteel veertig tot 55 miljoen euro per jaar. De controle is niet meer nodig als het nieuwe kabinet de basisbeurs afschaft: dan kan er niet meer mee worden gefraudeerd.