Duur feestje

De medezeggenschapsraad van de Christelijke Hogeschool Windesheim is geschrokken van de kosten van de afscheidsreceptie van bestuurslid Annette Roeters. Het feestje voor de nieuwe inspecteur-generaal van het onderwijs kostte 113 duizend euro.

De centrale medezeggenschapsraad (cmr) had het bestuur om opheldering gevraagd, meldt de Hogeschoolkrant. Het gerucht ging dat de receptie een ton had gekost, maar het bedrag lag dus nog hoger. De raad heeft het bestuur verzocht in de toekomst terughoudender te zijn.

De instelling gaf voor de receptie 34 duizend euro uit aan de catering, 24,5 duizend euro aan de techniek en 23,5 duizend euro aan entertainment. De achttienduizend euro die Windesheim uitgaf aan ‘tijdelijk meubilair’ sprong het meest in het oog. ‘Twintigduizend euro uitgeven voor meubilair dat twee uurtjes staat, vinden wij onredelijk’, aldus cmr-voorzitter Jan Willem Bruins in HSK.

Annette Roeters was vanaf 1996 bestuurslid bij Windesheim en als zodanig collegelid van de Vrije Universiteit sinds de bestuurlijke fusie in 2002. Op 1 februari van dit jaar trad ze aan als inspecteur-generaal van het onderwijs. De hogeschool had rekening gehouden met een opkomst van twaalfhonderd mensen. Er kwamen er uiteindelijk achthonderd.