Duurzaam met Michael Braungart

Op 10 oktober doet de HU actief mee aan de nationale dag van de duurzaamheid. Met een overvol programma: op de faculteit Communicatie en Journalistiek zijn er workshops in creatieve recycling, in het Academiegebouw van de universiteit reiken studenten hun manifest uit over duurzaam hoger onderwijs en – last but not least – op de faculteit Natuur en Techniek houdt Michael Braungart een lezing.

Michael Braungart is de bedenker van het concept Cradle to Cradle: afval kan weer als voedsel dienen. Wie daarbij denkt aan recycling of hergebruik, zit in de buurt maar is er nog niet helemaal. Hergebruik levert namelijk altijd nog kwaliteitsverlies op, restproducten en zelfs giftige stoffen. De vergelijking met de natuur is beter: mieren produceren ook afval, maar dat is een prima voedingsstof voor andere dieren. En dus kan de mierenbevolking eindeloos doorgroeien, zonder blijvende schade aan de wereld. Voor die aanpak kunnen mensen ook kiezen, stelt Braungart. Dat vraagt dan wel een omslag in ons denken en doen. Dus ook in het onderwijs.

Braungart is een grote naam en wordt beschouwd als een visionair denker op milieugebied. Daarom is het weinig verrassend dat de zaal nu al volgeboekt is. Wel komt er een livestream. Docenten die hiervan gebruik willen maken voor een groep studenten, moeten dat de organisatie laten weten.