Een ‘paleisje’ voor honderd euro per maand

Vierdejaars studente Marloes Klomp van de HU Amersfoort woont dankzij haar deelname aan een project voor honderd euro per maand in ’een paleisje’.

De studente gaf maandag 15 september het startschot voor het project door met wethouder Jelle Hekman ramen te lappen bij enkele bewoners aan de Tenorplaats. Het initiatief biedt Amersfoortse studenten de kans een jaar lang goedkoper een kamer of woning te huren als ze zich tien uur per week inzetten voor hun wijk. Bovendien kunnen deelnemers daarmee studiepunten verdienen.

Klomp is de eerste deelnemer aan het nieuwe project van Stichting Welzijn Amersfoort, HU Amersfoort, huurcorporatie Alliantie Eemvallei en vrijwilligersstichting Ravelijn. De vierdejaars studente maatschappelijk werk en dienstverlening werkt sinds kort wekelijks tien uur bij verzorgingstehuis Nijenstede, waar ze een deel van de taken van de maatschappelijk werkster op zich heeft genomen.

‘Het past mij perfect’, zegt Klomp, ‘Ik had toch moeite een goeie kamer te vinden en het scheelt me maandelijks veel geld. En deze maatschappelijke stage past prima in mijn opleiding en straks op mijn cv.’

Studenten kunnen de huurkorting ook verdienen door bijvoorbeeld sport- en spelactiviteiten in hun wijk te organiseren, toezicht op straat te houden of mee te werken aan de wijkwebsite of wijkkrant.