Eerste paal HU Amersfoort in de grond

In het Eemkwartier in Amersfoort is maandag 4 februari de eerste paal geslagen van de HU Amersfoort (HUA), terwijl het Eemplein nog steeds een ‘woeste steppe’ zonder enige bouwactiviteit is.

De eerste paal heeft historische betekenis voor Amersfoort, omdat het de bouwactiviteiten inluidt in het Eemgebied, dat het tweede stadshart moet worden.
Het hogeschoolgebouw maakt straks nadrukkelijk ‘contact’ met het Eemkwartier en de stad, zegt architect De Weijer van het Delftse bureau DP6. ‘De begane grond is zo ontworpen dat zich daar allerlei bedrijfjes kunnen vestigen.’ Dat kan een uitzendbureau zijn, een boekwinkel, maar ook een koffiehuis. Ook studenten aan de opleiding Small Business and Retail Management zouden er een onderneming kunnen beginnen.
‘Het traditionele schoolgebouw bestaat niet meer’, aldus interieurarchitect Lia de Bruyn. ‘De nieuwbouw van de HU is zeer open en transparant. Er zijn geen afgesloten lokalen meer, maar “werksferen”.’ Zo kan de student economie straks terechtkomen in een wat strakke en zakelijke omgeving, terwijl in hetzelfde gebouw de creatieve therapeut zich beter thuisvoelt in een ‘wollige’ sfeer.
De Bruyn: ‘Er zijn veel centrale ruimtes, zoals een lounge met open haard en leestafels, en plateaus met grote kussens, waar de student zelfs een dutje zou kunnen doen.’ (AD Amersfoortse Courant)