Elke opleiding een webcommunity

Een virtueel studentenplatform bij elke opleiding. Dat is een van de elementen uit het winnende concept van de Battle of Concepts, een wedstrijd die door de HU is uitgeschreven

De hogeschool nam het initiatief tot de battle om ideeën op te doen om studie-uitval tegen te gaan. Studenten en young professionals uit het land konden plannen insturen op de site www.battleofconcepts.nl. Er zijn ruim honderd inzendingen, waaruit een jury een top-10 koos. Vrijdag 13 februari presenteerde de beste drie hun suggesties.

Pieter de Bruijn, derdejaars commerciële economie aan de Hogeschool Rotterdam, won de eerste prijs en gaat met 1.500 euro naar huis. Op de door hem geopperde opleidingsplatforms dienen studenten zelf verslagen, onderzoeken, filmpjes en dergelijk te plaatsen. Ook moeten zij kunnen reageren en met elkaar communiceren. ‘Studenten zijn op die manier meer betrokken bij de opleiding, wat studie-uitval tegengaat’, zegt hij.

Andere onderdelen van het winnend concept: het maken van een sterkte-zwakteanalyse door de beginnende student en een sollicitatiegesprek in de achtste week van de studie.

Marie-Anne Stam, eerstejaars pedagogische wetenschappen aan de Universiteit van Amsterdam, werd tweede en ontvangt 750 euro. Derde is Hillefien Strijland, masterstudent economy and law aan de Universiteit Utrecht. Zij krijgt 350 euro prijzengeld.