Fakkelend jubileum Veritas

Studentenvereniging Veritas bestaat 120 jaar en dit wordt vrijdag 10 oktober gevierd. Onder andere met een fakkeltocht door de stad.

De viering van het 24-ste lustrum opent ’s avonds met een bijeenkomst in de Domkerk waarna de fakkeltocht langs De Neude en Oudegracht trekt. Op het Domplein vindt een twee uur durend openingsspektakel plaats. Daarna zet het feest door in discotheek de Monza.

Veritas is met 1850 leden de grootste studentenvereniging in Utrecht. Zij startte in 1889 als literatuurgezelschap bij het Utrechtsch Studenten Corps (USC) en staat te boek als eerste katholieke studentenvereniging van het land. Sinds 1930 is Veritas zelfstandig.

Het predicaat katholiek is in de jaren vijftig afgezworen en aan literatuur wordt niet veel meer gedaan. In tegenstelling tot het USC verwelkomt Veritas zowel mannen als vrouwen als lid.