Flexibele toelating werkt ook bij Windesheim

n het eerste proefjaar selecteerde Windesheim 31 studenten uit 72 aanmeldingen. Van hen gingen er 21 een sociale studie doen en kozen er tien voor een technische studie. Er zijn nu twee studenten afgehaakt, terwijl de gemiddelde uitval aan het eind van het eerste jaar rond de dertig procent ligt.
Volgens de hogeschool is de groep zeer divers. Sommigen hebben hun eindexamen zelfs twee keer net niet gehaald. Examenvrees en privé-omstandigheden speelden daarbij soms een rol, of het ontbreken van een talen- of wiskundeknobbel. Voor het volgen van een technische of sociale studie is dat laatste geen probleem, zegt Windesheim in een persbericht.
Flexibele toelating staat niet voor ‘makkelijk’, verzekert projectleider Carlo van Varsseveld. ‘Het is een stevige selectieprocedure die drie weken duurt en midden in de zomervakantie plaatsvindt. De deelnemers moeten zeer gemotiveerd zijn, want anders redden ze het niet.’
Het door OCW gefinancierde experiment met flexibele toelating wordt net als bij Fontys voortgezet. (HOP)