Fokit: trendy condoomhouder

Een sleutelhanger als hét middel tegen een soa. Volgens de bedenkers, acht studenten van de HU Amersfoort, kunnen jongeren met de ‘Fokit’ (sleutelhanger met condoom erin) aan hun sleutelbos niet meer om het gebruik van een condoom heen.

Ze zijn jong en ze willen wat, zeggen de studenten small business and retail management stoer. En dus besloten ze in hun eerste studiejaar meteen hoge ogen te gooien, toen ze als opdracht kregen in een jaar tijd een eigen product op de markt te brengen.

‘We praten zelf natuurlijk veel over seks’, vertelt woordvoerder Jelle Okkerse (21). ‘De link met soa’s was snel gelegd; die komen steeds vaker voor onder jongeren. Zelf hadden we ook niet altijd een condoom op zak. Zo kwamen we uit bij een trendy sleutelhanger, die ook dient als condoomhouder.’

Docenten reageerden aanvankelijk wat terughoudend, maar de jongeren zetten door. ‘Met behulp van honderd aandeelhouders, die ieder een aandeel van 15 euro hebben gekocht, hebben we in totaal 1500 condoomhouders verkocht voor 1,50 euro per stuk, inclusief een Durexcondoom.’

Over drie weken loopt het project ten einde, maar door het succes denken de studenten erover op eigen kracht door te gaan met de Fokit.

Foto: Bram Petraeus