Folia krijgt eerste Gouden Luis

Folia, weekblad van de Universiteit van Amsterdam, ontving woensdag 15 oktober de eerste ‘Gouden Luis’, een nieuwe jaarlijkse prijs voor het beste journalistieke medium over het hoger onderwijs.

Folia-hoofdredacteur Jim Jansen kreeg de trofee uit handen van UvA/HvA-voorzitter Karel van der Toorn, die in zijn praatje hamerde op het belang van goede, onafhankelijke journalistiek voor het hoger onderwijs. Folia is er volgens hem in geslaagd om de onderwerpen die spelen binnen de UvA en in het hoger onderwijs op een heldere en kritische manier voor het voetlicht te brengen. Het is ‘hét platform voor opinies en discussies. Het is scherp, een tikkeltje eigenwijs en past bij de Universiteit van Amsterdam’.

De Gouden Luis is een initiatief van de Universiteit en Hogeschool van Amsterdam en zal vanaf studiejaar 2009-2010 jaarlijks als wisseltrofee worden uitgereikt. Dan bepaalt een onafhankelijke jury wie de prijs verdient. Deze jury zal bestaan uit Frits van Oostrom, universiteitshoogleraar aan de Universiteit Utrecht en voormalig president van de KNAW, HBO-raadvoorzitter Doekle Terpstra, Frank de Vree, hoogleraar journalistiek & cultuur aan de UvA en de voorzitter van de Landelijke Studentenvakbond. De prijs wordt in het najaar toegekend op basis van de journalistieke prestaties in het studiejaar dat eraan voorafging.