Fraudeboete Hanzehogeschool was terecht

De Hanzehogeschool Groningen heeft terecht anderhalf miljoen euro terugbetaald voor haar aandeel in de hbo-fraude. Dat heeft de Raad van State vandaag bepaald.

Tussen 1998 en 2002 had de Hanze een kleine vierhonderd studenten meegeteld voor bekostiging, terwijl zij zonder toestemming van het ministerie les kregen buiten de hogeschool. Het ging om defensiepersoneel dat in het Duitse Seedorf een deeltijdopleiding management, economie & recht volgde. Verder om 208 Finnen die hun dubbeldiploma facilitaire dienstverlening overwegend in Finland haalden. En ten slotte om 168 Duitsers die, op basis van vrijstellingen, een vierjarige studie facilitaire dienstverlening als éénjarige kopstudie volgden.

Begin dit jaar verloor de hogeschool het beroep dat ze bij de rechtbank van Groningen had ingesteld tegen de beslissing van het ministerie om anderhalf miljoen euro subsidie terug te halen. Volgens de Raad van State is er niets is af te dingen op de uitspraak van de Groningse rechtbank.