Geen voorlichtingsfout Saxion

De vier instellingen met een journalistiekopleiding – Fontys, Windesheim, Hogeshool Utrecht en Hogeschool Ede – stapten met de zaak naar de beroepscommissie van de HBO-raad, maar die stelde hen begin juli in het ongelijk. Saxion kon aantonen dat eerder voorlichtingsmateriaal over de betreffende afstudeervariant van de opleiding ‘kunst en techniek al was aangepast op verzoek van Windesheim. Daarmee heeft de hogeschool volgens de commissie de suggestie weggenomen dat cross media concepting een journalistieke opleiding is.
De klagende hogescholen brachten bij de procedure dat Saxion desondanks een journalistieke opleiding is begonnen zonder dat de instelling daarvoor een licentie heeft. De beroepscommissie ging daar niet nader op in, omdat ze zich niet bevoegd acht een dergelijk inhoudelijk oordeel te vellen. (HOP)