Geld voor verbetering studiesucces

De HU krijgt dit jaar vijf ton voor de verbetering van studiesucces bij allochtonen. Drie faculteiten hebben bij het college van bestuur voorstellen ingediend voor dergelijke projecten.

Het ministerie van onderwijs heeft een pot van vier miljoen voor het jaar 2008 toegekend aan de zogenaamde Randstadhogescholen. Het bedrag loopt op tot 17 miljoen in 2012. Op 26 mei ondertekenen de vijf hogescholen en het ministerie een convenant hierover.

De subsidie van het ministerie moet direct ten goede komen aan het onderwijs, zegt Saskia Hanssen, senior beleidsmedewerker diversiteit. De projecten gaan van start bij opleidingen waar veel niet-westerse allochtonen studeren. ‘Als een bepaalde opleiding veertig tot vijftig procent allochtone studenten heeft, kunnen we bijvoorbeeld de studieloopbaanbegeleiding verbeteren. Daar zijn alle studenten bij gebaat en je hebt een grote groep allochtone studenten te pakken.’ (GR)