Gemeente bevordert leegstand

De gemeente Utrecht laat met de verhuizing naar het nieuwe Stadskantoor in het stationsgebied vijftien kantoorpanden leeg achter. Dat bevordert de leegstand (in Utrecht richting de tien procent) behoorlijk.  Daarom stelde de ChristenUnie onlangs de vraag aan het college of de gemeente niet ‘het goede voorbeeld moet geven’. Vinden ze niet nodig, want, zo reageert wethouder Vincent Everhardt (D66) in NRC Handelsblad, de centralisatie van gemeentelijke diensten levert uiteindelijk juist een besparing op.

In Trajectum Magazine brengen we deze editie het achtergrondverhaal ‘Vast goed niet goed’, waarin we de vraag stellen waarom er in al die leegstaande panden in Utrecht geen studentenkamers worden gebouwd, er staan immers 6000 studenten te springen! HU-lector vernieuwend vastgoed Vincent Gruis legt haarfijn uit wat ‘vastgoedcrisis’ inhoudt, we bezoeken Al16, een oud HU-gebouw aan de Archimedeslaan, waar ze wel zo slim zijn geweest vierhonderd kamers te klussen, en bellen langs een aantal vastgoedbeleggers die hun panden toch gewoon leeg laten staan met de vraag: waarom?