Grote verschillen in waardering voor hogescholen

Dat blijkt uit de resultaten van de eind augustus verschenen database Studie Keuze Informatie 2006. Daarin zijn de oordelen verzameld van 45 duizend studenten die tussen 2004 en 2006 zijn ondervraagd door het onderzoekscentrum Choice.
Op het rapport van de Christelijke Hogeschool Ede (CHE) staat een 7,24. Dat is hoog, ook in vergelijking met andere elf middelgrote hbo-instellingen. De HU Amersfoort bezet hier met een 6.86 een vierde plaats.
Onder de grote hogescholen (waarvan sommigen vestigingen hebben in meerdere steden) is een brede kopgroep. Daarin bevinden zich Windesheim, de HAN (Arnhem), Hogeschool Zuyd (Sittard en Heerlen), Avans Hogeschool (Den Bosch), Hogeschool Zeeland, de Haagse Hogeschool en de Noordelijke Hogeschool Leeuwarden. Die scoren allemaal tussen de 6,82 en 6,91, wat een verwaarloosbaar verschil is. De Hogeschool Utrecht moet met een 6.68 genoegen nemen. Bij de grote hbo-vestigingen eindigt Inholland vier keer onderaan: Diemen, Rotterdam, Alkmaar en Haarlem.
Van de middelgrote instellingen – waar de hooggewaardeerde CHE toe behoort – krijgen ook twee Inholland vestigingen het minste applaus. Met een 6,35 moet Inholland Delft al zijn concurrenten boven zich laten. Ook de Haagse vestiging reikt niet hoger dan een 6,44.
Alleen het particuliere HBO Nederland doet het beroerder. Die instelling krijgt een 6,3 van haar studenten. HBO Nederland kwam onlangs in opspraak omdat de hogeschool ten onrechte pronkte met allerlei keurmerken.
Traditiegetrouw scoren drie kleine hogescholen goed: de Gereformeerde Hogeschool Zwolle, de TH Rijswijk en de kunstacademie Artez in Arnhem. Zij zijn de enige die een zeven scoren. Maar ook zij kunnen Ede niet bijbenen.
Gemiddeld krijgen hogescholen een zeven min van hun studenten. (HOP)